Fizika Nap

Az iTEC-es pályázat zárásaként hét állomásból álló „akadályversenyt” szerveztünk a felső tagozat részére.

A gyerekeknek bemutattuk az interaktív táblás termekben a  projektben résztvevő hetedikes diákok prezentációit. Ezután minden csapatnak ki kellett tölteni a látottakkal kapcsolatos kérdőívet. Négy teremben 9 bemutatót néztek meg a tanulók.

Majd Kittlinger András bácsinál használniuk kellett a „konzervtelefont”, amivel előre meghatározott üzeneteket adtak át a társaiknak. Ezenkívűl Zsapka Andrea néninél titkosírásokat kellett megfejteniük és feladniuk a következő csoportoknak. Nálam, a teafilteres űrhajó felszállása után, hajókat indítottunk el különleges üzemanyaggal, krumplipuskával lőttünk és „körtámaszt” alkottunk.

Remélem, élményekben gazdagon tért haza mindenki. Nagyon büszke vagyok a segítő gyerekekre is. Ügyesen levezették a bemutatókat. az interaktív táblás termekben. Név szerint: Ficsor Attila, Gaschler Dávid, Howe Anna, Kedves Áron, Koszorus Kolos, Kovács Csenge, Nagy Artúr, Pordán Ivett, Rácz Dorottya, Raffai Renáta, Rompos Ádám, Scharf Máté.

Úgy érzem hasznos volt ezen a pályázaton részt venni, mert rákényszerített minket az IKT eszközök használatára:

Kovács Katalin

matematika-fizika tanár

2012. június 11.

 

A jövő osztályterme
a Vörösberényi Általános Iskolában

A 2011/12-es tanévben az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. szervezésében értesültünk European Schoolnet projektjéről (iTEC „A jövő osztályterme”). A projekt lényege, hogy próbáljunk olyan módszertani megoldásokat elérni, amelyben a digitális technológia hatékonyan szolgálja a nevelési-képzési célokat. Azaz, a rendelkezésünkre álló IKT-eszközök felhasználásával tegyük hatékonyabbá a tanítás-tanulás folyamatát. Ebben a nemzetközi projektben 12 ország vesz részt vállalkozó kedvű tanáraival és diákjaival. Magyarországon közel 50 pedagógus foglalkozik a kijelölt feladatokkal.

Az első félév tesztelési ciklusában az „iskola falain kívüli munkát” választottuk kollégámmal, Mézes Józseffel, - ő iskolánk kémia tanára,- aki nyolcadikosokkal dolgozott együtt. Én a hetedikesekkel építettem be a gyerekek által készített szemléltető prezentációt a fizika óráimba.

A második féléves tesztelést (tanulói természettudományos tartalmak készítése) informatika tanáraink (Tóth Albert és Kittlinger András) hatékony segítségével folytattam. Ennek eredményeképpen a gyerekek munkái már a saját fizika honlapunkon (https://vorosbereny-fizika.webnode.hu/) is megtekinthetők, mint például saját készítésű videón a „Vízrakéta” kilövése, vagy a „Fekete kígyó születése”, és a többi általuk kitalált és elkészített prezentáció.

Tapasztalataim szerint a gyerekek érdeklődéssel fogadták az új módszereket. Kihívást jelentett számukra, hogy az eddig ismert digitális eszközöket – mobiltelefon, digitális fényképezőgép, interaktív tábla, számítógép, kamera – a tanuláshoz is felhasználhatták. Kiváló lehetőség volt ez az önálló tanulás készségeinek fejlesztésére, a spontán együttműködések kialakulására, saját és mások munkájának kulturált véleményezésére.

Örülök, hogy egy újabb lehetőséget kaptam – kaptunk – az interaktív táblákkal ahhoz, hogy hatékonyabbá, élvezetesebbé tegyük a nem mindennapi munkánkat, a „gyerekek fejlesztését”.

 

2012. június

                                                                                                     Kovács Katalin

                                                                                        matematika – fizika szakos tanár

 

A második ciklus feladatai

A második ciklusban a gyerekek feladata az év végi ismétlés „újraértelmezése” volt. Azt kértem tőlük, hogy lapozzák át a fizika könyvüket és dolgozzák fel kedvenc leckéjüket vagy számukra érdekes kísérletet. Így olyan tartalmak is bekerültek a prezentációkba, amelyekről egyáltalán nem beszéltünk és olyanok is, amelyekről tanultunk.

Mindezek megkoronázásaként az utolsó hétre „Fizika Napot” szervezünk. Ez azt jelenti, hogy négy interaktív táblás teremben 3-3 gyerek mutatja be az elkészített prezentációját a csoportokban érkező felső tagozatosoknak. Ők ezek megnézése után 10-10 kérdésből álló tesztet töltenek ki. Ezután három állomáson kell megmutatniuk ügyességüket a természettudományok és a logikus gondolkodás terén. Remélem, hogy mindenki számára tanulságos és érdekes lesz ez a nap.

2012. március

A 3. ciklus feladatai

A 3. ciklusban résztvevőknek egy „terméket” kellett készíteniük, melyet egy célközösség használt fel. A termék egy olyan számítógépes program volt, mely az oszthatósággal kapcsolatos ismereteket gyakoroltatta a hatodikos diákcsoporttal. A kétféle feladattípus mellett még nehézségi fokozatot is beállíthattak a gyerekek. Jutalomként elegendő pontszám megszerzése esetén, választhattak a médiatárból egy zeneszámot, melyet meghallgathattak. A program színesítéseként kis animációk is segítettek eldönteni, hogy az adott válasz helyes volt-e vagy helytelen.
Ez az ötletes projekt: Bucsy Benjámin, Ficsor Attila és Kedves Áron tehetségét dicséri.

A termék ezen a linken érhető el: https://users.atw.hu/kittlingera/program.zip

A 4. ciklus feladatai

A 4. ciklus tesztelésében természettudományos tartalmak feldolgozásánál a három tanulási folyamatleírásból a „Mesélj el egy történetet!”  választottuk. Két csoporttal teszteltünk, azaz két videót készítettünk, egy kosztümöset és egy kísérletezőst. A csoportok nem különültek el teljesen egymástól. Egy-egy probléma megoldásában besegítettek egymásnak. A kész videókat most is bemutattuk az egész felső tagozatnak a DÖK nap keretében. Osztatlan sikert aratott mindkettő. Igaz, a mikrohullámú sütő fizikai tartalma nem általános iskolai anyag, így nehezebben érthető. De kárpótolt minket ezért a látványos kísérlet. Arkhimédész életéből kiragadott legenda videója "filmesebb" lett.

Remélem, a gyerekek később is megnézik újból és újból ezeket a munkákat, ahogy én is felhasználom őket a fizika óráimon.